arrow_back

De uitdaging is om ambitieus te blijven met CO2-reductie

Gerecycled asfalt, fietspaden verduurzamen met papiervezels uit oud toiletpapier en autobanden recyclen als bestanddeel in asfaltmengsels. Voor Roelofs staat duurzaamheid en circulair niet langer in de kinderschoenen. Het bouwconcern is gecertificeerd op het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder. Volgens Roelofs ligt de uitdaging voor duurzaamheid echter in het behouden van CO2-reductie ondanks economische groei.

Roelofs is actief in de wegenbouw, zandwinning, planontwikkeling en ingenieursdiensten. Het bedrijf heeft zijn pijlen verder gericht op onder meer gebiedsontwikkeling, mobiliteit, beheer, onderhoud en grondstoffen. In 2009 kreeg het infraconcern vraagstukken over duurzaamheid in het vizier. “Aan het begin van het duurzaamheidsvraagstuk hebben wij ons gericht op de vraag hoe wij onze werkzaamheden efficiënter en minder vervuilend konden maken”, vertelt Ernstjan Spijker, Coördinator Kwaliteit Arbo en Milieu (KAM) bij Roelofs. “Hoe kunnen we bijvoorbeeld duurzaam wegen bouwen, zand winnen en infrastructuur onderhouden? Daar hebben wij acties aan gehangen. Vervolgens zijn we in 2010 gestart met de CO2-Prestatieladder.”

‘De grootste klapper, pak je in laaghangend fruit’

Een aanbesteding van de gemeente Apeldoorn, die de ladder als gunningscriterium inzette, heeft Roelofs aangespoord om een certificaat te behalen. “Voor die aanbesteding hebben wij ons ingeschreven op niveau 3. Onze ambities op het gebied van duurzaamheid lagen echter hoger, waardoor we niet veel later op het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder, niveau 5, zijn gecertificeerd. Opdrachtgevers die de ladder in aanbestedingen inzetten, zoals gemeente Apeldoorn, maken ons nog enthousiaster om onze CO2-ambities te blijven verhogen”, zegt Spijker.

Na het behalen van het eerste certificaat op de ladder, ging Roelofs direct aan de slag met CO2-reductie. “Als het gaat om het terugdringen van CO2, pak je de grootste klapper altijd in laaghangend fruit. Direct na de certificering op de ladder, slaagde Roelofs erin om in 2014 zijn CO2-uitstoot met 15 procent te reduceren ten opzichte van basisjaar 2009. Dat komt omdat wij veel CO2-besparende maatregelen in één keer hebben toegepast. Denk aan elektrisch rijden, groene stroom en energiebesparingsmaatregelen in onze gebouwen”, aldus de KAM-coördinator.

“Daarmee hebben we ervaren dat het in eerste instantie gemakkelijk is om CO2 te besparen”, zegt Stephen Haverkamp, directeur Bedrijfsvoering bij Roelofs. “De uitdaging is om de CO2-reductie te behouden en daar nog ambitieuzer in te zijn. Om dit mogelijk te maken, hebben wij veel van onze beleidsvoering aangepast. Het belang om ambitieus te blijven op het gebied van CO2-reductie, wordt versterkt door organisatiegroei. Op het moment dat de organisatie groeit en er meer mensen in dienst zijn, betekent het ook dat er meer leaseauto’s worden gebruikt. Naast de maatregelen om CO2 te verminderen, wordt door organisatiegroei dus ook meer CO2 uitgestoten. Dan merken we dat we steeds rigoureuzer moeten zijn om de emissies continu te reduceren.”

Een klimaatneutrale organisatie

Om de CO2-reductie blijvend aan te jagen, zoekt Roelofs oplossingen in innovaties en de circulaire economie. Zo nam het bedrijf in 2016 deel aan het project VANA ‘Van Afval naar Asfalt’. In dit project hebben de organisaties cellulose gewonnen uit wc-papier dat in de rioolwaterzuiveringsinstallatie terechtkwam. Deze papiervezels zijn vervolgens toegevoegd tijdens de productie van asfalt om de kwaliteit van het materiaal te verhogen en de levensduur van de asfaltweg te verlengen. Het eerste fietspad waarin de cellulosevezels zijn verwerkt, werd in 2016 opgeleverd. Naast het hoogwaardig recyclen van afvalstoffen, ontwikkelt Roelofs in samenwerking met het Asfalt Kennis Centrum (AKC) een asfaltmengsel op basis van gerecyclede rubberen autobanden. Het zogenoemde RubberPave-asfalt leidt bovendien tot geluidsreductie en een langere levensduur. Op dit moment wordt de kwaliteit van het asfalt getest in verschillende proefvakken.

De initiatieven op het gebied van circulariteit hebben ertoe geleid dat Roelofs in 2017 de eerste circulaire aanbesteding in Nederland heeft gewonnen. De aanbesteding betreft een wijk in Apeldoorn waarin renovatiewerkzaamheden worden uitgevoerd met oog op de circulaire economie. Zo worden wegen aangelegd met hergebruikte en herbruikbare grondstoffen, en verschillende businessmodellen toegepast, die een langere levensduur van de infrastructuur bevorderen. Haverkamp: “Voor Roelofs houdt het niet op bij CO2-reductie. We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Dat is een wat hogere doelstelling, waarin je ook duurzame inzetbaarheid een plek geeft. Duurzaam met je materialen omgaan, maar ook met je medewerkers.”

Artikel gaat verder onder film.



De technologie bijbenen

“Onze inspanningen om klimaatneutraal te zijn komt voort uit zeven pijlers waar wij ons de komende tijd op gaan richten. Dat zijn circulaire economie, biodiversiteit, smart technology, mobiliteit, energie, leven lang leren en slim werken. Dat is ons denkkader om duurzaam te handelen, omdat het een veel breder perspectief geeft dan de CO2-Prestatieladder alleen”, vervolgt Haverkamp. De directeur stelt dat er veel overeenkomsten zijn tussen de CO2-Prestatieladder en de doelstellingen die de organisatie heeft gesteld om klimaatneutraal te zijn.

Het gaat echter niet alleen om het uiteindelijke resultaat van de projecten, maar ook om wat er tijdens de bouwfase wordt gedaan om CO2 te reduceren en gehoor te geven aan het klimaatvraagstuk. “In een van onze projecten testen wij een elektrische wacker stamper om de grond te verdichten om en rondom een rioolbuis. Door gebruik te maken van elektrisch materieel willen wij het brandstofgebruik omlaag brengen, wat uiteindelijk ook leidt tot CO2-reductie”, vult Spijker aan. Verder werkt Roelofs aan de opwekking van groene stroom op hun bouwlocaties en het installeren van zonnepanelen voor zandwinning.

“Voor onze werkzaamheden zijn we nog afhankelijk van fossiele brandstoffen. Die veroorzaken ook het grootste deel van onze CO2-uitstoot. We voeren daarom veel tests uit om te zien in hoeverre de beschikbare technologie voor brandstofbesparing in onze business past”, zegt Haverkamp.” Als je het hebt over verduurzamen, dan kan dat niet zonder technologie en innovatie. We zien dat er veel vraag is naar duurzaamheid vanuit de markt en vanuit de keten. Dan wil je als organisatie koploper blijven in het toepassen van CO2 reducerende maatregelen.”

Prev:
Next: