arrow_back

KWS heeft primeur met eerste elektrische vrachtwagen in de bouw

KWS heeft in samenwerking met transportpartner Vrijbloed Transport de eerste elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan ontwikkeld. De elektrische vrachtwagen was voor het eerst te zien bij de opening van het circulaire viaduct in Kampen. Het wegenbouwconcern zegt de vrachtwagen binnenkort voor het eerst te gaan inzetten op een van zijn projecten.

De inzet van dit elektrisch materieel leidt volgens KWS en Vrijbloed tot een reductie van CO2- en fijnstofuitstoot tijdens projecten. Op die manier willen de bedrijven bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van hun opdrachtgevers. Daarnaast zou de elektrische vrachtwagen in tegenstelling tot vrachtwagens met een dieselmotor de geluidsoverlast verminderen en minder onderhoud nodig hebben. De elektrische vrachtwagen heeft naar verwachting een actieradius van 150 kilometer met een opgeladen accu en inclusief oplegger. KWS wacht nu op de definitieve goedkeuring om de elektrische vrachtwagen de weg op te laten rijden, waarna het wordt ingezet op projecten.

CO2 reduceren op projecten

De vrachtwagen wordt ingezet op projecten voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam. KWS zal het materieel voornamelijk gebruiken om bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen af te voeren, aan te voeren en te verplaatsen. KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de primeur. Volgens de wegenbouwer moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties zijn van de elektrische vrachtwagen onder verschillende omstandigheden.

“Als marktleider in de wegenbouw wil KWS deze belangrijke stap nu zetten en niet langer wachten”, zegt Rolf Mars, directeur van KWS, in een persbericht. “Het milieu wacht immers ook niet langer, we moeten onze verantwoordelijkheid nemen en het gebruik van fossiele brandstoffen alsook de uitstoot van CO2 terugdringen. We zijn trots dat we de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw samen met Vrijbloed hebben gerealiseerd en hopen dat er snel meer volgen.”

Van diesel naar elektrisch

De vrachtwagen bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. In opdracht van Vrijbloed en KWS heeft Wierda Hybrid de samenstelling van de elektrische vrachtwagen geassembleerd. Het project duurde 1,5 jaar. “Een van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren. Door de inzet van gezamenlijke kennis, is het ons gelukt”, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.

Meer weten over de kansen en uitdagingen van elektrificatie in de bouw en GWW- (Grond-, Weg-, en Waterbouw-) sector? Lees hier de Longread: Waarom de GWW-sector baat heeft bij elektrificatie.

Bron: KWS

Prev:
Next: