arrow_back

Lagemaat: We maken echte impact door CO2 bij anderen te besparen

Voor Lagemaat uit Heerde is de circulaire economie een belangrijke speerpunt van de bedrijfsvoering en dat uit zich nu al in verschillende ambitieuze projecten. “Het is een investering in de toekomst.”

Sloopwerken, recycling, afvalinzameling, bodem- en asbestsanering; Lagemaat houdt zich op dagelijkse basis bezig met het oogsten en verwerken van gebruikte materialen. Circulariteit is dan ook een logisch agendapunt voor het familiebedrijf, dat binnenkort niveau 5 op de CO2-Prestatieladder certificeert. Bij het slopen van een gebouw komen immers allerlei interessante materialen vrij, van deuren en leidingen tot betonvloeren, staalbalken en isolatiemateriaal. In een circulaire economie vindt je daar het liefst een herbestemming voor.

Om dat te doen, is digitalisering onmisbaar. Arend van de Beek, programmamanager circulariteit en digitale transformatie bij Lagemaat, legt uit: “Het liefst weet je per gebouw wat voor materialen er vrijkomen als het gesloopt wordt. De beste manier om dat te doen, is door het allemaal te registreren in een digitale database. Daar ligt veel potentie tot CO2-reductie. Als je de betonvloeren van een sloopwerk kan redden, hoeft bij een volgend project de betonmolen immers niet te draaien.”

Digitale marktplaats voor circulair bouwmateriaal

Lagemaat implementeerde een app, waarmee het in staat is om de voorraad van een sloopwerk in kaart te brengen. “Opdrachtgevers weten meestal maanden van te voren dat een gebouw gesloopt of gerenoveerd wordt. Toch worden wij vaak pas een paar weken van te voren ingeschakeld. Dat is jammer”, stelt Van de Beek. “Als je ons eerder inschakelt, nemen we de voorraad van het sloopwerk op, zodat er een herbestemming voor gevonden kan worden.”

Idealiter ontstaat er op die manier een (uiteindelijk landelijke) database, waarmee men precies weet welke materialen er waar vrijkomen. Bijvoorbeeld: als een architect in 2021 de bouw van een kantoorpand gepland heeft in de regio Amsterdam, kan hij in de database kijken welke materialen er tegen die tijd vrijkomen in die regio. “Dat is nu nog een circulaire droom”, zegt Van de Beek. “Maar tegelijkertijd zijn we al een heel eind.”

Zo is het met de inventarisatie-app al mogelijk om een kantoorpand van meerdere bouwlagen in één werkdag in kaart te brengen. De vervolgstap is het aanbieden van die materialen op een digitale marktplaats Samen met een aantal partners werd daarom de stichting Insert opgericht, die middels een online platform vraag en aanbod van circulaire bouwmaterialen aan elkaar koppelt.

CO2-uitstoot bij anderen besparen

De mogelijkheden op het gebied van circulariteit laat Lagemaat ook nu al zien. Het bedrijf ontmantelde recentelijk voor de gemeente Hattem een schoolgebouw, wat veel beton en staal opleverde. Deze materialen werden voor een groot deel gebruikt voor de bouw van een schaapskooi in Zwolle. “Door de schaapskooi met circulair materiaal te bouwen, werd 42 ton CO2 bespaard”, vertelt Van de Beek. “Met de ervaringen uit deze en vergelijkbare projecten op zak, starten we nu met de circulaire sloop van een compleet kantoorcomplex en bijbehorende loodsen voor de gemeente Zwolle.”

Sloopbedrijven zoals Lagemaat kunnen op die manier veel impact maken op het gebied van CO2-reductie, vervolgt hij. “Productie van beton en staal gaat nu eenmaal gepaard met veel CO2-uitstoot. Als je dat kan vermijden door de materialen die wij winnen opnieuw te gebruiken, bespaar je heel veel. Sloopbedrijven kunnen bij uitstek anderen helpen met het terugdringen van hun CO2-uitstoot, met name in het ontwerp van gebouwen, het meedenken in de ontwerpfase en het leveren van de (circulaire) materialen.”

Dieselgebruik omlaag

Maar Lagemaat kijkt ook kritisch naar de eigen bedrijfsvoering. Dat heeft Lagemaat altijd gedaan, maar de CO2-Prestatieladder helpt daar uitstekend bij, aldus Van de Beek. “Je moet weten wat je startpunt is, ofwel je CO2-footprint. De Ladder verplicht je om dat te doen”, zegt hij. “Maar het geeft vervolgens ook structuur aan de verbeteringen die je doorvoert in je eigen bedrijfsvoering. De Maatregellijst van de CO2-Prestatieladder is bijvoorbeeld een inspiratiebron op het gebied van CO2-reducerende maatregelen en het zijn vaak zaken waar je direct mee aan de slag kan.”

Lagemaat begon het certificeringstraject met een CO2-footprint van 3.200 ton en stelde de doelstelling om dat in vijf jaar met tien procent te reduceren. In het eerste jaar werd echter al een reductie van 11 procent gerealiseerd. In de aankomende jaren blijft Lagemaat bezig met het verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering, maar Van de Beek hoopt vooral elders steeds meer CO2 te besparen. Daar ligt de echte impact, stelt hij, door het materiaal dat het sloopbedrijf oogst steeds vaker een nieuw leven te geven.

Obstakels overwinnen

Voordat het zover is, moeten er nog wel wat hordes genomen worden. Zo stelt het Bouwbesluit allerlei eisen aan de materialen die voor nieuwbouwprojecten gebruikt worden, wat hergebruik soms in de weg zit. “Het Bouwbesluit schrijft bijvoorbeeld het gebruik van deuren met een bepaalde lengte voor, terwijl oude deuren vaak net een paar centimeter korter zijn. Daar kun je dan in basis minder mee”, zegt Van de Beek. “Die uitdaging is er bij meer materialen.”

Toch staatcirculair ondernemen nu al jaren prominent op de agenda van Lagemaat. Je moet er als sloopbedrijf gewoon mee aan de slag, besluit Van de Beek: “Je bent het aan de volgende generatie verplicht. Het is een investering in de toekomst die naadloos aansluit bij onze missie en visie.”

Prev:
Next: