arrow_back

Benzineauto’s uitfaseren voor een schoner milieu

Na Frankrijk, Groot-Brittannië en Noorwegen gaat nu ook China auto’s op fossiele brandstof uitfaseren. Door het gebruik, de verkoop en de productie van benzineauto’s stop te zetten, wil het land het gebruik van elektrische voertuigen (EV’s) stimuleren. Dit moet bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering.

Tijdens een autoforum in Tianjin heeft de Chinese viceminister van Industrie en Informatie Technologie, Xin Guobin, aangekondigd dat de Chinese overheid werkt aan een tijdlijn om de productie en verkoop van auto’s op fossiele brandstof stop te zetten. Er zijn echter nog geen harde deadlines vastgesteld voor het uitfaseren van de benzineauto’s, maar deze worden ontwikkeld. Deze maatregel moet vooral de verkoop en productie van EV’s in het land stimuleren.

Elektrische voertuigen stimuleren

De uitfasering van diesel- en benzineauto’s in China moet het zogeheten quota systeem verlengen. Met dit systeem zijn Chinese autofabrikanten verplicht tot de verkoop van tenminste 8 procent elektrische auto’s van het totaal aantal auto’s dat zij verkopen in 2018. In 2019 moet het percentage elektrische auto’s 10 procent zijn van het totaal aantal verkochte auto’s en in 2020 stijgt dit percentage naar 12 procent.

Uit eerder onderzoek van het Internationale Energie Agentschap (IEA) is gebleken dat China wereldwijd een koploper is op het gebied van duurzaam transport. Het land heeft in 2016 meer dan 200 miljoen elektrische fietsen en meer dan 300.000 elektrische bussen in gebruik. In 2016 stond het aandeel van elektrische auto’s echter op 0,2 procent van alle voertuigen die wereldwijd zijn verkocht.

Stip op de horizon

Eerder hebben Groot-Brittannië, Noorwegen en Frankrijk de ambitie uitgesproken om benzineauto’s uit te faseren. Noorwegen wil de verkoop en productie van benzineauto’s in 2030 hebben verbannen. Zowel Frankrijk en Groot-Brittannië hebben hun pijlen op het jaar 2040 gericht. Schotland heeft aangekondigd om in 2032 de verkoop en productie van diesel- en benzineauto’s stop te zetten.

China verwacht echter dat het meer tijd nodig zal hebben om benzineauto’s in het land uit te faseren. “Het verbod op benzineauto’s voor een markt zo groot als China zal mogelijk later dan 2040 van kracht gaan”, zegt Liu Zhija, assistant general manager bij de Chinese autofabrikant Cherry Automobile Co., tegen de website Bloomberg. “Dat zorgt voor voldoende tijd voor iedereen om zich voor te bereiden op deze transitie.”

EV’s en de CO2-Prestatieladder

De CO2-Prestatieladder stimuleert gecertificeerde organisaties om de ambities op het gebied van CO2-reductie continu aan te scherpen. Hiervoor wordt onder andere gebruik gemaakt van de Maatregellijst. In deze lijst kunnen de organisaties aangeven welke maatregelen zij ondernemen om de CO2-footprint terug te dringen, zoals het verduurzamen van het wagenpark door elektrisch of brandstofzuinig te rijden.

Daarnaast stimuleert de Maatregellijst het gebruik van elektrische vrachtwagens, laadinfrastructuur en duurzaam opgewekte stroom voor het laden van de EV’s. Zo maakte advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV onlangs bekend zijn leasevloot in 2021 te hebben verduurzaamd naar 100 procent elektrisch. Deze ambitie maakt deel uit van het duurzame mobiliteitsbeleid van de organisatie.

Prev:
Next: