Download

Download

Ploegam komt met 24/7 draaiende accu-elektrische graafmachines

27-05-2020

Ploegam komt met 24/7 draaiende accu-elektrische graafmachines

Gww-aannemer Ploegam, op niveau 5 gecertificeerd op de CO2-Prestatieladder, heeft samen met Doosan-importeur Staad en elektrificeringsbedrijf UMS een 30-tons rupsgraver ontwikkeld die continu inzetbaar is. Een verwisselbaar accupakket moet ervoor zorgen dat 24/7 met de machine kan worden gewerkt. De drie bedrijven lanceren in één klap drie accu-elektrische graafmachines: een 2-tons mini, een 16-tons bandenkraan én de 30-tons rupsgraver. De machines zijn ook te koop voor andere bedrijven.

Ploegam zocht oplossing voor het CO2- en stikstofprobleem

De eerste drie machines worden op dit moment gebouwd en kunnen naar verwachting in juli 2020 daadwerkelijk kunnen worden ingezet.

Chris Ploegmakers, mede-eigenaar van Ploegam: ‘We waren op zoek naar een antwoord op de stikstof- en CO2-problematiek. Daarom hebben wij dringend behoefte aan emissieloos materieel. Dit is ook wat onze opdrachtgevers vragen. Bovendien wilden wij een zware machine, een 30-tonner, die we 24/7 kunnen laten draaien. Het mag niet ten koste gaan van onze dagproductie en efficiency. En dan kunnen we wel gaan wachten op subsidieregelingen of fabrikanten en dealers, maar daar willen we niet van afhankelijk zijn. Daarom zijn we zelf in actie gekomen.’

Accupakket binnen 10 minuten verwisseld

De harde eis van Ploegam om ook met de zwaarste machines de klok rond te kunnen draaien, heeft geleid tot de oplossing van verwisselbare batterijpakketten. De accupakketten moeten te gebruiken zijn in meerdere modellen van de machines. Het verwisselen van de accu’s is volgens de partners eenvoudig en veilig, te vergelijken met handgereedschap. Binnen ongeveer tien minuten zou een pakket gewisseld zijn.

De batterijen zijn ingebouwd in een grote, waterdichte kubus die is gemaakt van 8 millimeter dik  gecoat plaatstaal. Het pakket wordt achterin geplaatst, op de plek waar normaal de dieselmotor zit. Op de plek van de diesel- en AdBlue-tank, rechts van de cabine, komt eenzelfde box met daarin de hydraulische pomp, de elektromotor en overige elektronica.

De accupakketten hebben samen een capaciteit van 390 kWh. Met een snellader en een aansluitpunt voor krachtstroom kan een lege batterij in ongeveer anderhalf uur worden gevuld. Als een ‘normale’ lader wordt gebruikt, bedraagt de laadtijd circa acht uur.

Op weg naar emissieloze bouwplaats

Chris Ploegmakers kijkt ook al verder vooruit. ‘We staan pas aan het begin. Uiteindelijk willen wij als Ploegam al ons materieel elektrisch maken. Dan heb je het over tachtig machines. Het is onze ambitie om hierin voorop te lopen. We zeggen niet alleen dat we emissieloos werken, we gaan het ook dóén. Samen gaan we naar een emissieloze bouwplaats.’