arrow_back

Ambitieuze doelstellingen Jan De Nul bij Vlaamse opdrachten

Jan De Nul verplicht zich om bij de onderhoudsbaggerwerken in de kustjachthaven van Nieuwpoort 15 procent COâ‚‚-reductie te realiseren. Samen met de Vlaamse overheid wil de baggeraar vanaf 2022 ook werken aan een verplichting van minimaal 15 procent COâ‚‚-reductie bij 80 procent van het onderhoudsbaggerwerk in Vlaanderen.

Jan De Nul Group haalde het contract van het Vlaamse agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) binnen met het engagement jaarlijks 15 procent minder COâ‚‚ uit te stoten. Nog nooit ambieerde een baggeraar in commerciële toepassing op een project een verminderde COâ‚‚-uitstoot van deze omvang.

Drop-in biofuels

Om de ambitieuze COâ‚‚-reductiedoelstelling te halen maakt de baggeraar onder meer gebruik van drop-in biofuels ter vervanging van fossiele diesel. Drop-in houdt in dat de motoren niet aangepast moeten worden om het te kunnen gebruiken. Biofuels reduceren niet alleen de COâ‚‚-uitstoot, ze zorgen ook voor fors minder fijnstof. Omdat drop-in biobrandstof afvalstromen als grondstof gebruikt, is het ook nog eens bevorderlijk voor de circulaire economie. Omdat een erg schone brandstof is, is het uiterst geschikt voor hoogwaardige motoren.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust is zelf een voortrekker binnen de Vlaamse overheid om de reductiedoelstellingen voor België te halen. “Als maritieme overheidspartner willen we op alle mogelijke manieren inzetten op het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Bij de bestekken die we in de markt zetten, besteden we dan ook bijzondere aandacht aan groene criteria. Dat leidt vandaag al tot concrete COâ‚‚-reductie, onder meer door aandacht te hebben voor de milieuvriendelijke uitvoering van de baggerwerken en de aannemers waarmee we samenwerken”, zegt Nathalie Balcaen van het agentschap MDK.

“Ook binnen onze eigen werking nemen we onze verantwoordelijkheid op. We vergroenen ook onze eigen vaartuigen om onze eigen COâ‚‚-emissie te reduceren. We zijn bijvoorbeeld een elektrisch veer aan het bouwen”, aldus Balcaen.

Inspirerend voorbeeld

Voor Jan De Nul past het project binnen de ambitie om een voortrekkersrol te spelen en een sectorbreed COâ‚‚-uitstootreductieprogramma in te voeren. De baggeraar wil tegen 2022 in 80 procent van de onderhoudsbaggercontracten in Vlaanderen een verplichting tot minimaal 15 procent COâ‚‚-reductie opnemen. “Wij willen andere bedrijven binnen onze sector inspireren om in te zetten op kansrijke energie- of COâ‚‚-reductiemaatregelen”, zegt Bart Praet, afdelingshoofd Baggerwerken Benelux bij Jan De Nul.

Prestatieladder

De aankondiging van de doelstellingen komt vlak na de beslissing van de Vlaamse regering om in te stemmen met een driejarig pilotproject waarbij de COâ‚‚-prestatieladder getest wordt voor overheidsopdrachten. Deze ladder werd in 2009 door ProRail ontwikkeld als instrument en certificeringsschema om COâ‚‚-reductie te stimuleren, en bleek een groot succes in Nederland.

Het Vlaamse pilotproject start in september 2019. Het gevolg moet zijn dat aannemers opdrachten toegewezen zullen krijgen als ze maximale kwaliteit, minimale COâ‚‚-uitstoot en een faire prijs aanbieden. Ook hier denkt Jan De Nul een voortrekkersrol te kunnen spelen. "Wij willen als een van de eerste aannemers een significante bijdrage leveren aan het Vlaamse pilotproject en als een van de eersten daadwerkelijke COâ‚‚-reductie realiseren op een project", aldus Praet.

Bron: Maritiem Nederland

Prev:
Next: